topbella

Thursday, November 10, 2011

~Kenapa?..~

Kadang-kadang tu kan...
kita sering keliru..

kenapa jadi begitu..
kenapa tidak jadi begini..
begini yang kita impikan..

Kadang-kadang tu kan..
Kita menyalahkan..
dia..dia dan dia..
atas takdir yang menimpa..

Siapalah kita..
 untuk menghukum semua..
 jika takdir itu memang milik kita.

Hidup ini memang tak boleh diduga..
 Berputar umpama roda..

Kadang-kadang senang..
Kadang-kadang kecundang..

Namun semua itu..
buat kita lebih cekal...
lebih tabah..lebih kental..
 dalam menentang badai..

 yang penting apa dilakukan..
 biar ikhlas..
tak minta dibalas..

Pasti jiwa tenang...
hati damai...^_^

41 comments

10 November 2011 at 12:10

yang penting nya keikhlasan hati..semuga Allah memakbulkan doa dan impian kita :)

10 November 2011 at 12:12

hidup didunia akan sering kali diduga..itu tanda kasih Allah pada kita kan..kan..;)

10 November 2011 at 12:29

wahh... ini ayat kalau buat lagu pun sedap di dengar ni....

10 November 2011 at 12:34

jangan pernah salahkan takdir.itu milik Dia.Dia ada rancangan terbaik untuk kita :)

10 November 2011 at 13:40

@Tihara
iyer...biar ikhlas...ikhlas dan ikhlas..
moga Allah mendengar doa hambaNYa..



@Nazz@Purple said...
yup..bukan senang nak dpt kasih sayang Allah kan..:)

10 November 2011 at 13:44

@Kazman & Sue
haih...dah leh jadik komposer ker..kehkehh..:P


@bukan retis
jangan pernah salahkan takdir kita...Allah lebih Maha Mengetahui kan..:)

10 November 2011 at 14:24

perasan tak, kalau ada salah, mesti kita salahkn org lain. x nk mngaku..

10 November 2011 at 14:33

@Cik tikah

haa...betoi tuh...biasanye kalau sendiri yg wat salah...kompom tak nak ngaku...seboleh2nye nak salahkan org lain gak..

mesti nak cakap..tu la ko punye pasal la nih...huhu

10 November 2011 at 14:44

Bila di duga dgn yg kecil-kecil masih mampu berfikir, bimbang yg besar dtg membadai, kekuatan iman kena kental... hidup sebagai manusia pasti ada pasang/surut dan kena redha dan pasrah selain berdoa dan berusaha untuk mencari kebaikan....

10 November 2011 at 14:54

puisi ea kak,,,huhuh
terbaik lah,,,
feel je baca
nice one

10 November 2011 at 14:56

@Kakzakie

yer kakzakie...Tuhan Maha Adil kan...

dia takkan beri kita dugaan yg kita sendiri tak mampu utk mghadapinya...

walau pun perit dan pedih dugaan yg terpaksa dihadapi...semua itu mengajar kita utk lebih berfikir dan lebih mendekatkan diri kepadaNYA..:)

10 November 2011 at 14:58

@yen(toka ziizokukuto)

adik akak nih...suka puji2 taw...meh nak belanja..hehehh

puisi kerr...ntah laa..time ada idea men tulis jerr...huhu

10 November 2011 at 15:58

Sungguh mendalam!!!!!!!!

10 November 2011 at 16:11

segala apa yang berlaku adalah rahsia Dia. yang penting kita yakin dan percaya dengan percaturanNya.

10 November 2011 at 16:40

dlm hidup ini kita punya pilihan.... bila tersilap buat pilihan, mula menyalahkan takdir.... padahal kita yang menentukan hala tuju kita... apa2 pun redha dengan ujian lebih baik.. =)

10 November 2011 at 18:40

dela pernah berperasaan begitu... tapi sedapkan hati sendiri berkata setiap yg berlaku ada hikmahnya....

10 November 2011 at 19:01

pandainye bt puisi suke2...hehe
ikhlas misti jd no.1, baru tenang ;))

10 November 2011 at 19:09

takdir Allah itu indah! ^^

10 November 2011 at 20:04

@Fabulous Me

thanx dear...:)



@Yatt S.

yer...sentiasa bersangka baik dengan Allah..:)

10 November 2011 at 20:07

@hyz

apa yg kita sangka yg terbaik itu kadang2 sebaliknya kan..:)



@Dalila Hamid

setiap yg berlaku..pasti Allah tidak jadikan ianya sia2..:)

10 November 2011 at 20:11

@izzahdegreat

kalau tak ikhlas tuh asik merungut jer...huhu



@Cik Nurul

indah & yg terbaik utk kita..:)

10 November 2011 at 21:25

is suka kata-kata ni.. Allah tak bagi kita matahari sebaliknya hujan kerana akhirnya ingin menghadiahkan kita pelangi... sesungguhnya Dia yang tahu apa yang terbaik untuk kita kan cikgu? :)

pandainye ungu syg buat puisi . suke lah . :):)P)

11 November 2011 at 01:42

xsemua yg kite nak tu dapat :(

11 November 2011 at 06:07

@iSmaZuRina

iyer is...macam mana nak tengok pelangi yang cantik...kalau tak ada hujan kan...:)

11 November 2011 at 06:09

@::ini belog saya . cinta hati saya::

heheee...spontan jer tuh cyg...:)



@♥ p a a n i ♥

kadang2 yg kita tak nak tu lah yg kita dapat...:)

11 November 2011 at 08:07

yang elok x pasti terbaik buat kita...n yg x elok itu x bermakna x elok buat kite

11 November 2011 at 09:40

xde idup tnpe dugaan.. dugaan 2 m'mtng kn ktr sbnr nye.. tp bg mrk yg pk negatif,dugaan 2 cm beban sdg kn sbnr nye x..

11 November 2011 at 10:14

Kenapa?
Kerana kita juga manusia
Yang hanya menumpang sementara
tunggu masa dari yang maha esa
esok lusa dipanggil jua..

Kerana dunia pinjaman sahaja
Persis pelangi senja
Indah dan mendamaikan jiwa
tetapi hanya sementara.

11 November 2011 at 11:29

salam;
banyak yg kita impikan tak jadi kenyatan dan ada juga yg kita tak impikan jadi milik kita..

11 November 2011 at 11:40

takdir itu tetap telah tercatat untuk kite walaupun siapa menjadi penyebabnya..

11 November 2011 at 11:55

Setia menanti
Pada pelagi senja hari
Namun hati tetap mengerti
Yang pelangi hari ini
Bukan pelangi yang sama lagi

Tak bercahaya namun tetap berseri
sekadar menghiburkan hati ini...

11 November 2011 at 12:05

@DinBlues

Biarlah pelangi itu di hujung senja
Biarlah pelangi itu hilang
ditelan kabut malam

Biarlah wujudnya hanya sementara
Namun ia tetap dinanti
Mententeramkan hati
Mendamaikan jiwa..
Memberi bahagia.

11 November 2011 at 12:39

dah dah cikgu...surrender nie.. kebas medula aku pikir puitis2 nie..huahuhuhuhu

11 November 2011 at 12:54

manusia sering saling menyalahkan

mari kita muhasabah diri :)

11 November 2011 at 23:04

takdir tuhan tiada siapa yang thu :)
setiap kejadian pasti pasti dan pasti ada hikmahnya :)

13 November 2011 at 01:33

Apa yang berlaku itu sudah ditakdir untuk kita..DIA lebih tahu apa yang terbaik buat kita.. ^_^

13 November 2011 at 09:49

@My SweetPea

yup...selalunye yg kita tak nak tu lah yg terbaik tuk kita sebenarnya..:)



@Rihan

tanpa dugaan bukan kehidupan namanya kan..:)

13 November 2011 at 09:53

@yusuflaili

salam juga

kalau dah impian tak menjadi kenyataan...bermakna tu bukan rezeki kita...redhakan aje laa..:)



@LadyBird

siapalah kita nak menolak takdir Allah kan..Dia lebih Maha Mengetahui..:)

13 November 2011 at 09:56

@DinBlues

kehkehkeh...terer gak berpuitis nih..smpai kebas mendula...hihi...:)



@sis92

suka sgt salahkn orang lain...seolah2 kita yg sempurna segala2nya...huhu

13 November 2011 at 09:58

@ctk

banyak kan hikmah yg tersembunyi...cuma kita jer yg tak mahu berfikir..:)


@LiLy @ MumMyQiStInA

percaturan Allah itu sangat indah kan...fikirkanlah..:)

Post a Comment

About Me

My Photo
Ungu Violet
Jalan hidup ada dua saja. Maju terus ke hadapan atau tinggallah di belakang. Tertinggal dan ketinggalan.
View my complete profile