topbella

Friday, June 17, 2011

~Kalau Tak Kahwin Boleh Cepat Nyanyuk?

Kajian terbaru mengatakan bahawa kalau tidak berkahwin boleh cepat mengalami masalah nyanyuk (Alzheimer)....betul ke?

Kajian selama 21 tahun itu...menekankan risiko tinggi menghadapi masalah ingatan dan kognitif bagi semua individu yang keseorangan...sama ada bujang, bercerai mahupun kematian pasangan.


Penyelidikan mendapati mereka yang kekal membujang sepanjang hayat...berisiko dua kali ganda untuk nyanyuk....Pasangan bercerai yang membujang selepas berpisah dengan pasangan pada pertengahan usia...berisiko tiga kali ganda.

Lebih dramatik...mereka yang kehilangan pasangan sebelum pertengahan usia...dan kekal membujang berisiko enam kali ganda untuk nyanyuk berbanding mereka yang berkahwin pada pertengahan dan akhir hidup.

Persoalannya...bagaimana dengan meraka yang lambat atau tidak mampu berkahwin untuk mengatasi masalah ini?

Amalkan gaya hidup sihat...InsyaAllah akan terus sihat...Aktifkan sebanyak mungkin sel neuron dalam otak...akan terhindar daripada masalah berkaitan otak...Bukan sahaja memperoleh kesihatan...bahkan juga kebijaksanaan...

Berkahwin apabila telah benar-benar bersedia untuk berkahwin...Pada mereka yang benar-benar berkahwin atas tuntutan agama...moga-moga terhindar segala masalah kejiwaan yang berpunca daripada rasa kosong itu...InsyaAllah.

2 comments

25 June 2011 at 17:01

okay...terima kasih ya...:)

24 July 2011 at 16:30

huhuhu nk kawen.....

tp xda calon lg..huhuhhu

cm na nk kawen cpt...hihhi

Post a Comment

About Me

My Photo
Ungu Violet
Jalan hidup ada dua saja. Maju terus ke hadapan atau tinggallah di belakang. Tertinggal dan ketinggalan.
View my complete profile